tirsdag den 26. juli 2011

Fondant

Når man får serveret sådan en fint pyntet kage, handler samtaleemnet mange gange om, hvad det egentlig er kagen er overtrukket med, hvilket også var mit spørgsmål, da jeg begyndte at overveje at lave min egen kage. Så en tur ud på internettet og søge, hvor jeg fandt frem til at det er Fondant.... men ja hvad er det så lige det er?
Jeg fandt en Blog, som hjalp mig godt på vej, for på kagemors blog kan der findes links til hvordan man laver fondant, gode trin til at komme igang, opsmøring og mange andre gode fif når man som nybegynder vil begive sig ud i kagekunsten.

Så jeg startede med at lave noget fondant, som består af følgende:


15 skumfiduser
4 spk vand
2 spsk olie
ca. 1 pakke flormelis
Kig på kagemors blog for beskrivelse af fremgangsmåden her.


Skumfiduser, vand og olie smeltes i vandbad og blandes med flormelis.


Så får man en fin klump, som man smider i køleskabet.


Så er det bare med at finde den frem igen, når den skal bruges og så kan den farves i de ønskede farver.


Det æltes bare ind i massen og der kan bruges lidt majsmel, hvis det klistre.


Derefter kan der rulles, trykkes eller formes den slags figure der ønskes til kagen.

Når Fondanten bruges til kagen rulles den bare ud og ligges over, men det kommer der lige billeder med i indlæg om kagerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar